spot_imgspot_imgspot_img

100 χρόνια από τη γέννηση του Μ. Κακογιάννη, του καταξιωμένου διεθνώς σκηνοθέτη που τίμησε τις ρίζες του

του Χάρη Αναγνωστάκη

Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του ελληνικού σινεμά και του θεάτρου και ένας δημιουργός με τη μεγαλύτερη αναγνώριση στο εξωτερικό, κάνοντας τεράστιες επιτυχίες και φέρνοντας την Ελλάδα τη δεκαετία του ’50 στο διεθνές κινηματογραφικό προσκήνιο. Ο Μιχάλης Κακογιάννης, που ανέδειξε στη μεγάλη οθόνη τη Μελίνα Μερκούρη, την Έλλη Λαμπέτη και την Ειρήνη Παπά, συνεργάστηκε με ιερά τέρατα της υποκριτικής, όπως Κάθριν Χέπμπορν, Βανέσα Ρεντγκρέιβ και Άλαν Μπέιτς και έδωσε στον Άντονι Κουίν τον εμβληματικό ρόλο του Ζορμπά, θεωρείται δικαίως μία από τις πολυσήμαντες προσωπικότητες της τέχνης στην Ελλάδα.

   Ο Μιχάλης Κακογιάννης, υπήρξε ένας κοσμοπολίτης, που με το πέρασμα του χρόνου επέστρεψε στις ρίζες του, την Κύπρο και την Ελλάδα, που τις λάτρεψε και πάσχισε για να τους ανταποδώσει όλα αυτά που του πρόσφεραν: την πολιτιστική μόρφωση, τις μνήμες, τη γνώση, την απλότητα, την κατανόηση της ομορφιάς. Γύρισε όλο τον κόσμο, σκηνοθέτησε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, και επέστρεψε σε αυτό που ζέστανε την καρδιά του, μια ξερολιθιά, τη θάλασσα, το ελληνικό φως.

   Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του (11 Ιουνίου 1921) και τα 10 χρόνια απ’ τον θάνατό του τον επόμενο μήνα (25 Ιουλίου 2011) ας θυμηθούμε τα πρώτα του βήματα, ορισμένες από τις σημαντικότερες στιγμές της σταδιοδρομίας του στο σινεμά, την αγάπη του για την Ελλάδα και την Κύπρο.

      Από τη Λεμεσό στο BBC

   Ο Μιχάλης Κακογιάννης γεννήθηκε στην Λεμεσό της Κύπρου, σπούδασε Νομική, μετά από προτροπή τού δικηγόρου πατέρα του Παναγιώτη και στη συνέχεια Δραματικές Τέχνες και σκηνοθεσία στο Λονδίνο, όπου παράλληλα εργάστηκε στην ελληνική υπηρεσία του BBC. Αρχικά ως μεταφραστής και αργότερα ως υπεύθυνος της “Κυπριακής Ώρας”, εμψυχώνοντας τους υπόδουλους Έλληνες κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Το 1946 θα γνωριστεί με τον Νίκο Καζαντζάκη, που είχε προσκληθεί από το Βρετανικό Συμβούλιο στο Λονδίνο. Μαζί έκαναν μια σειρά εκπομπών για το BBC.

      Το Ξύπνημα

   Το 1953 θα εγκατασταθεί στην Ελλάδα και αμέσως άρχισε να γράφει το σενάριο της πρώτης του ταινίας “Κυριακάτικο Ξύπνημα”, που έκανε πρεμιέρα τον επόμενο χρόνο. Μία κομεντί, με στοιχεία από τον ιταλικό νεορεαλισμό, αλλά και την ελληνική ηθογραφία, στην οποία πρωταγωνίστησαν η Έλλη Λαμπέτη, ο Δημήτρης Χορν και ο Γιώργος Παπάς. Πρώτη συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών (από τις επτά φορές που προσκαλέστηκε συνολικά στην κορυφαία κινηματογραφική ευρωπαϊκή διοργάνωση) και πρώτη αναγνώριση τού ταλέντου του σε διεθνές επίπεδο.

      Στέλλα

   Με τη δεύτερη σκηνοθετική του προσπάθεια θα κάνει μία από τις θρυλικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, την “Στέλλα”, προκαλώντας το 1955 πάταγο, αλλά και ένα διχασμό στην κριτική της εποχής, καθώς η Αριστερά θα βρεθεί απροετοίμαστη για κάτι καινούργιο και θα τον επικρίνει με σκληρούς χαρακτηρισμούς (“χυδαίο μελόδραμα”) αλλά το ευρύ κοινό έχει διαφορετική άποψη. Το φιλμ θα τιμηθεί και με τη Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ ήταν και το φαβορί για το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, όπως και για την ερμηνεία της Μελίνας. Τα υπέροχα λαϊκά τραγούδια, που έγραψε, με τη βοήθεια τού Βασίλη Τσιτσάνη, ο Μάνος Χατζιδάκις, τα σκηνικά του Γιάννη Τσαρούχη και οι ερμηνείες των Μελίνα Μερκούρη, Γιώργο Φούντα, Σοφία Βέμπο, Αλέκο Αλεξανδράκη, Βούλα Ζουμπουλάκη θα συνεισφέρουν τα μέγιστα.

      Το Τελευταίο Ψέμα

   Το 1956 θα γυρίσει το δραματικό και πάλι επηρεασμένο από τον νεορεαλισμό, φιλμ “Το Κορίτσι με τα Μαύρα”, με Έλλη Λαμπέτη, Δημήτρη Χορν και Γιώργο Φούντα, για να έρθει το 1958 το όχι και τόσο γνωστό, αλλά εξαιρετικό δράμα “Το Τελευταίο Ψέμα”, με το οποίο ο Κακογιάννης θα αναδείξει την κενότητα, τη ματαιοδοξία και τα αδιέξοδα της μεγαλοαστικής τάξης, έχοντας ως θέμα τη χρεοκοπία μιας πλούσιας οικογένειας και την προσπάθεια της μητέρας να πείσει την κόρη (Λαμπέτη) να παντρευτεί έναν πλούσιο μεσήλικα. Εξαιρετικοί οι Γιώργος Παπάς και Αθηνά Μιχαηλίδου (στους ρόλους των γονιών της Λαμπέτη) καθώς και η Ελένη Ζαφειρίου σε ένα ρόλο πρόκληση.

   Θα ακολουθήσει το δραματικό “Ερόικα”, που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1961 και το “Χαμένο Κορμί”, ένα δράμα ιταλοκυπριακής παραγωγής, με Έλλη Λαμπέτη, Βαν Χέφλιν και Φράνκο Φαμπρίτσι.

      Η Τριλογία του Ευριπίδη

   Το 1962 θα κάνει την πρώτη ταινία από την τριλογία μεταφορών του αρχαίου δράματος στον κινηματογράφο, με την “Ηλέκτρα” του Ευριπίδη. Σπουδαία ταινία, με την Ειρήνη Παπά, την Αλέκα Κατσέλη, τον Γιάννη Φέρτη και τον συνταρακτικό Μάνο Κατράκη. Βραβείο στις Κάννες, υποψηφιότητα για Όσκαρ και 25 συνολικά διακρίσεις.

   Το 1971 θα αναγκαστεί να γυρίσει στην Ισπανία τις “Τρωάδες” του Ευριπίδη, εξαιτίας της χούντας, την οποία κατήγγειλε απ’ τους πρώτους ανθρώπους του πολιτισμού στη χώρα μας. Πρωταγωνιστεί η θρυλική σταρ του Χόλιγουντ Κάθριν Χέπμπορν, η οποία παράτησε ό,τι έκανε στην Αμερική, για να παίξει στην ταινία του Κακογιάννη, όπως του είχε υποσχεθεί. Μαζί της η Ειρήνη Παπά και η Βανέσα Ρεντγκρέιβ.

   Το 1977, θα ολοκληρώσει την τριλογία του με την Ιφιγένεια, έχοντας και πάλι για πρωταγωνίστρια την Ειρήνη Παπά και δίπλα της τους Τατιάνα Παπαμόσχου και Κώστα Καζάκο. Και πάλι υποψηφιότητα για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Και στις τρεις ταινίες τη μουσική υπογράφει ο Μίκης Θεοδωράκης.

      Ζορμπάς για Πάντα

   Ωστόσο, το 1964 έχει προηγηθεί η μεγαλύτερη διεθνής επιτυχία του, ο φημισμένος “Αλέξης Ζορμπάς”, μια εξαιρετική προσαρμογή του βιβλίου του Νίκου Καζαντζάκη στη μεγάλη οθόνη και κάνοντας τον ελληνικό τρόπο ζωής μία τάση σε όλο τον κόσμο, που δυστυχώς με το πέρασμα του χρόνου λησμονήθηκε ακόμη και στην Ελλάδα. Πρωταγωνιστεί ιδανικά ο Άντονι Κουίν και από κοντά οι Άλαν Μπέιτς, Ειρήνη Παπά, Γιώργος Φούντας και η Λίλα Κέντροβα, που κέρδισε το ένα Όσκαρ, αυτό του Β’ Γυναικείου Ρόλου, από τα τρία συνολικά που θα κατακτήσει η ταινία.

      Τραγωδία

   Μία από τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής του και της προσφοράς του στη χώρα του και στην καταγραφή τής σύγχρονης ιστορίας, είναι το ντοκιμαντέρ τού 1974 “Αττίλας 74” κι ενώ η τραγωδία της Κύπρου συγκλονίζει και τα γεγονότα είναι καυτά. Ο Κακογιάννης, θα αφήσει πίσω του τα πάντα, θα αρπάξει μια κάμερα στον ώμο και θα πάει στο μαρτυρικό νησί για να καταγράψει όλα αυτά που οδήγησαν στη διχοτόμηση του νησιού, στα εγκλήματα, τις προδοσίες, ενώ θα έχει ως κεντρικό πρόσωπο τόσο τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο όσο και απλούς ανθρώπους.

      Το 2011 ο Μιχάλης Κακογιάννης θα αφήσει την τελευταία του πνοή στην Αθήνα, αφήνοντας πίσω του ένα σπουδαίας έκτασης και ποιότητας έργο, σημαντικές ταινίες, το ομώνυμο Ίδρυμα και φυσικά την αγάπη του για τον Ελληνισμό, την ταπεινότητα, την απλότητα, το μεγαλείο των ιερών χωμάτων που τον τύλιξαν για πάντα.

         Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διάβασε επίσης

Cafeistas: H νέα, πρωτότυπη και πρακτική συσκευασία καφέδων tin can 250g 

Το τοπίο του καφέ στην Ελλάδα μονίμως ανανεώνεται, αναβαθμίζεται, εξελίσσεται με ρυθμούς πιο γρήγορους...

Στέγη: Το «Οξυγόνο» του Ιβάν Βιριπάγιεφ σε 4 καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις

Στη Στέγη, η συμπερίληψη, η προσβασιμότητα και η ισότητα είναι αναπόσπαστα στοιχεία του οικοσυστήματός της....

Ισραήλ και Λίβανος συμφώνησαν για κατάπαυση πυρός

Μιλώντας από τον Rose Garden του Λευκού Οίκου, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν...

Κεραμεικός: Συνελήφθη 65χρονος για ομοφοβική επίθεση σε βάρος 27χρονου

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΛΑΣ, στις 24 Νοεμβρίου ένας 65χρονος συνελήφθη από αστυνομικούς του...

Vault: Παλιότερα αφιερώματα

The Burger Guide 2025: Που τρώμε τα καλύτερα burgers στην Αθήνα αυτή την περίοδο

Το burger είναι όλη η δημιουργικότητα μιας ζωηρής γαστρονομικής φαντασίας. Σε αυτό απολαμβάνεις όλες...

Ναύπλιο: Στο βαρόμετρο των ταξιδιωτικών προορισμών, δεν υπάρχει άλλο

Το Ναύπλιο, η πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας, είναι ένας τόπος όπου η ιστορία συναντά...

Που τρώμε φέτος το καλύτερο brunch στην Αθήνα

Το brunch στην Αθήνα δεν είναι απλώς μια τάση - είναι μια φυσική εξέλιξη...

Τα πιο λαχταριστά παγωτά της Αθήνας και που θα τα βρεις

Η σεζόν σιγά-σιγά ανοίγει και μαζί της ανεβαίνει κι η διάθεση, οι ακτίνες του...
Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας: Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε και/ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως τα cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικοί αναγνωριστικοί και προσαρμοσμένες πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφήμισης και περιεχομένου, έρευνα ακροατηρίου και ανάπτυξη υπηρεσιών. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://50.87.249.193/~athensh3.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you have an account and you log in to this site, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings