spot_imgspot_imgspot_img

3 πράγματα που μας δίδαξε ο COVID-19 για την τηλεργασία

Τον περασμένο Μάρτιο, χιλιάδες Έλληνες εργαζόμενοι αναγκάστηκαν τα συμμετέχουν σ’ένα τεράστιο «πείραμα» εργασίας από το σπίτι. Κάποια συμπεράσματα είναι ήδη ξεκάθαρα.

Η τελευταία χρονιά στάθηκε ένα τεστ αντοχής και ανοχής για τον καθένα μας. Η εστίαση καταποντίστηκε από αλλεπάλληλα lockdowns, το λιανεμπόριο σφράγισε τις πόρτες του σ’έναν αβέβαιο για τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ορίζοντα και οι παροχές ομορφιάς όπως κομμωτήρια και nail bars γίνανε βορά κι αυτά για το γενικό υγειονομικό καλό. 

Οι «δουλειές γραφείου» όμως, σε μια προσπάθεια να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, «μετακόμισαν» στο σπίτι. Το zoom έγινε το νέο meeting, το κινητό έγινε το νέο «εσωτερικό» του κάθε εργαζόμενου και η πυτζάμα έγινε η νέα επαγγελματική αμφίεση. Και τότε ήρθε η απορία: πρέπει τελικά να επιστρέψουμε στο γραφείο όταν όλα αυτά τελειώσουν ή δεν γίνεται παρά να μην επιστρέψουμε; Είναι η τεχνολογία σε αυτό το σημείο που να μας επιτρέψει (ή τελικά να μας επιβάλλει;) μια απομονωμένη ζωή σε έναν χώρο που θα ζούμε, θα διασκεδάζουμε και θα εργαζόμαστε – το σπίτι μας – ή όπως μας έχει διδάξει η παράδοση η εργασία οφείλει να γίνεται σε dedicated χώρους; 

Οι πληροφορίες μας λένε πως ακόμα κι όταν είναι ασφαλές να επιστρέψουμε στον φυσικό χώρο εργασίας μας, πολλοί υπάλληλοι δεν θα βιαστούν να επανέλθουν στις επάλξεις. Σε μια πρόσφατη έρευνα από την Manpower, οι υπάλληλοι που ρωτήθηκαν είπαν ότι θα προτιμούσαν να δουλεύουν 2-3 μέρες στο γραφείο και τον υπόλοιπο χρόνο από το σπίτι. 

Πράγμα που μας οδηγεί κατευθείαν στο ερώτημα της παραγωγικότητας. Είναι το ίδιο να εργάζεσαι στο γραφείο και το ίδιο στον πάγκο της κουζίνας σου; Η απλή απάντηση είναι ναι, τουλάχιστον από μεριάς των ερωτηθέντων, οι οποίοι κατά 94% δήλωσαν πως η παραγωγικότητά τους δεν επλήγη σε σχέση με πριν. 

Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι. Επιχειρηματίες και διευθύνοντες σύμβουλοι απ’όλους τους κλαδους κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Είναι τα video meetings κατάλληλα για καινοτομία, για brainstorming ή ακόμα και για την χάραξη των στόχων; Μπορεί να διατηρηθεί η κουλτούρα ενός εργασιακού περιβάλλοντος εξ’αποστάσεως; Τι μπορεί να σημάνει για την ψυχολογία ενός εργαζόμενου όταν η μόνη διαφοροποίηση δουλειάς-σπιτιού είναι η χρήση του εταιρικού ή προσωπικού λάπτοπ; 

Δεν είναι παράλογο ότι αυτοί οι παράγοντες είναι δύσκολο να μετρηθούν – τουλάχιστον σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά κάποια πράγματα είναι ήδη εμφανώς ξεκάθαρα:

  1. Δεν υπάρχει μια εκδοχή της εργασίας από το σπίτι

Σε αντίθεση με τις Google και τις Microsoft του κόσμου, οι περισσότερες εταιρείες – πόσο μάλλον οι Ελληνικές – με την αρχή της πανδημίας είχανε να αντιμετωπίσουν έναν γολγοθά από μέτωπα. Οι απανταχού διοικήσεις είχανε να αποφασίσουνε το πρακτικό κομμάτι (χρήση apps, software, την παροχή υποδομών) πριν καν θέσουν επί τάπητος το θεωρητικό σκέλος των ωρών εργασίας, της φύσης των απαιτήσεων από κάθε εργαζόμενο, κλπ. Ήταν δεδομένο, ότι κάθε εταιρεία είχε ως προσδοκώμενο την συνέχιση της δουλειάς του καθένα, απλά από το σπίτι. Μετά τέθηκε η σημασία του να αισθάνεται ο κάθε εργαζόμενος συνδεδεμένος με τον χώρο εργασίας του, για να αισθάνεται την ασφάλεια και να έχει το καθαρό μυαλό να συνεχίζει να δουλεύει απρόσκοπτα. Τώρα το κατά πόσο αυτό έχει αποδώσει, στο γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας της αγοράς, μένει να ερευνηθεί.

2. Οι υπάλληλοι που εργάζονται εξ’αποστάσεως χρειάζονται υποστήριξη και καθοδήγηση 

Η δουλειά από το σπίτι απαιτεί πειθαρχία. Οι εταιρείες που επέλεξαν να επενδύσουν σε αυτή, όφειλαν και οφείλουν να κάνουν σαφείς τους στόχους και τις προσδοκίες τους και να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες και περιβάλλον για να μπορεί ο εργαζόμενος να αποδώσει. Αυτό δεν είναι (μόνο) η συχνή επικοινωνία και τα mails. Για την ακρίβεια, τέτοιου είδους micromanaging είναι μια λάθος προσέγγιση στη δουλειά εξ’αποστάσεως. Αντιθέτως, οι managers θα πρέπει να επικεντρώσουν το ενδιαφέρον τους στο αποτέλεσμα, ανεξαρτήτως των ωρών εργασίας που έχουν καταμετρηθεί. Επίσης, οφείλουν να έχουν την σιγουριά ότι η ομάδα τους θα ανταπεξέλθει. 

3. Η ευελιξία είναι καταπληκτική, αλλά δεν λύνει θεμελιώδη προβλήματα 

Ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη της τηλεργασίας από τους υποστηρικτές της είναι η ευελιξία. Χρειάζεται να είσαι σπίτι για να έρθει ο υδραυλικός ή να κρατήσεις τα παιδιά; Κανένα πρόβλημα. Θες να βγάλεις τον σκύλο σου μια μεσημεριανή βόλτα; Τώρα μπορείς. Και ειδικά οι ομάδες εργαζόμενων που δεν χρειάζεται να δουλεύουν ταυτόχρονα, έχουνε περισσότερες επιλογές. Να εργάζονται μεταμεσονύκτια, όταν η έμπνευση χτυπάει κόκκινο ή το σπίτι ησυχάζει. Το να πρέπει όμως να επιβλέπεις το ιντερνετικό μάθημα του παιδιού σου ενώ παράλληλα δουλεύεις είναι ακατόρθωτο. Μέχρι λοιπόν να ξεκαθαριστεί το τοπίο και να δημιουργηθούν οι σωστές υποδομές για την τηλεργασία, κάποια πράγματα απλά δεν συντείνουν υπέρ της. Εμείς το μόνο που ελπίζουμε είναι μια επιστροφή στην όποια κανονικότητα μπορούμε να ανακτήσουμε από τα προηγούμενα χρόνια.

Διάβασε επίσης

Titan: Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Netflix έρχεται να ρίξει φως στην τραγωδία της OceanGate

Μια νέα παραγωγή του Netflix προσπαθεί να αναδείξει τις πτυχές μιας τραγωδίας που σημάδεψε την εξερεύνηση του Τιτανικού. Το...

Στην ίδια κατηγορία

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας: Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε και/ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως τα cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικοί αναγνωριστικοί και προσαρμοσμένες πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφήμισης και περιεχομένου, έρευνα ακροατηρίου και ανάπτυξη υπηρεσιών. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://50.87.249.193/~athensh3.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you have an account and you log in to this site, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings