spot_imgspot_imgspot_img

Εθνική Πινακοθήκη: Ανοίγοντας πανοράματα στην πόλη και την τέχνη

Η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1992, μας «ξεναγεί» στο νέο, υπερσύγχρονο μουσείο, που εντυπωσιάζει με την αρχιτεκτονική του, αλλά και με τη λιτή πολυτέλεια στους άνετους, εσωτερικούς χώρους. Στις 24 Μαρτίου θα γίνουν τα εγκαίνια, από τον πρωθυπουργό, με τα έργα από τις μόνιμες συλλογές και το αφιέρωμα στην Επανάσταση του 1821 σε πρώτο πλάνο. - της Παρή Σπίνου για το efsyn.gr

Απ’ όπου σταθείς στον κόμβο του Χίλτον βλέπεις να δεσπόζει το νέο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης. Η γυάλινη πρόσοψή του αντανακλά τον αττικό ουρανό, τα γύρω κτίρια, τα φώτα, την κίνηση των αυτοκινήτων πρωί- βράδυ.

Επειτα από επτά χρόνια που παρέμενε κλειστή, λόγω εργασιών επέκτασης και ανάπλασης, άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για τα εγκαίνια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης, που θα γίνουν στις 24 Μαρτίου από τον πρωθυπουργό, διαδικτυακά ασφαλώς, με τη φυσική παρουσία περίπου 50 ατόμων. Ολοι εργάζονται πυρετωδώς για τη σημαδιακή μέρα που συνδέεται με την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, γι’ αυτό και το μουσείο ετοίμασε ένα εκθεσιακό αφιέρωμα με έργα από τις πολύτιμες συλλογές του.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Ο γερανός δεν έχει φύγει ακόμα, συνεργεία διαμορφώνουν την είσοδο, τα έργα της περιοδικής έκθεσης και της μόνιμης συλλογής στήνονται, ψηφιακές οθόνες που θα δίνουν πληροφορίες στους επισκέπτες αποκαλύπτονται, τα συστήματα ασφαλείας δοκιμάζονται. Η μεγάλη «Λαϊκή αγορά» του Παναγιώτη Τέτση θα υποδέχεται τον κόσμο, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Στον ίδιο χώρο στεγάζονται το εκδοτήριο εισιτηρίων, το πωλητήριο, το βεστιάριο και σαλόνι ψηφιακής πληροφόρησης.

Δύο είσοδοι οδηγούν στους εκθεσιακούς χώρους. Η μία προς στην Πτέρυγα «Σταύρος Νιάρχος», που έχει τρεις ορόφους και φιλοξενεί τις μόνιμες συλλογές. Η άλλη προς τη σπείρα και από εκεί στο αμφιθέατρο και στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων. Ενα γυάλινο προπέτασμα και κεκλιμένα επίπεδα εξασφαλίζουν περιπατητική πρόσβαση στους ορόφους με πανοραμική θέα της πόλης.

H αίθουσα υποδοχής με τη «Λαϊκή Αγορά» του Τέτση
ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία, ετοιμαζόμαστε να παραλάβουμε επισήμως το κτίριο», μας λέει η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1992. «Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να συμπληρωθούν, κάποιες λεπτομέρειες που ολοκληρώνονται, αλλά σε γενικές γραμμές το κτίριο είναι έτοιμο. Εχουν μπει οι συναγερμοί, τα φώτα, οι κλιματισμοί, όλα δουλεύουν, όλα είναι εντάξει».

Η ίδια έχει προχωρήσει τον εκθεσιακό προγραμματισμό, ελπίζοντας να βγούμε σύντομα από την περιπέτεια της πανδημίας. Ετσι, η αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων θα εγκαινιαστεί τον ερχόμενο Νοέμβριο με μια μεγάλη έκθεση που έρχεται από το Μουσείο του Λούβρου. Εχει θέμα «Το πορτρέτο στις συλλογές του Λούβρου» και περιλαμβάνει περισσότερα από 200 έργα που καλύπτουν την ιστορία της προσωπογραφίας από την Προϊστορία έως τον Ντελακρουά.

• Είστε ικανοποιημένη κ. Λαμπράκη; Ολα πάνε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα;

Οταν είσαι μέσα στη φωτιά δεν λες ποτέ «Είμαι ικανοποιημένη». Θα είμαστε όταν όλα τελειώσουν, τώρα είμαστε στη βράση επάνω. Εγώ ιδιαίτερα έχω τεράστιες ευθύνες, γιατί παρακολουθώ και τα κτιριολογικά και τις πιθανές ελλείψεις και εποπτεύω την προετοιμασία των έργων. Αν η παλαιά Πινακοθήκη φιλοξενούσε 400 έργα στη μόνιμη συλλογή της, τώρα θα παρουσιαστούν 1.000, πάνω από τα διπλάσια.

Ολα αυτά τα έργα βρίσκονταν σε σύγχρονες αποθήκες, κρεμασμένα σε συρόμενα πανό, αλλά για πολύ καιρό, άρα έπρεπε να τα φροντίσουμε. Γι’ αυτό πέρασαν από συντήρηση και απεντομώθηκαν. Αυτό σημαίνει ότι μπήκαν σε αεροστεγείς σακούλες, διοχετεύτηκε μέσα ατμός από τον οποίο είχε αφαιρεθεί το οξυγόνο και έμειναν σε αυτή την κατάσταση ένα μήνα, απλωμένα στη Γλυπτοθήκη και σε άλλα μέρη, προκειμένου να πάνε πεντακάθαρα, χωρίς μικρόβια, να εκτεθούν στο καινούργιο μουσείο. Για το έργο αυτό συστρατεύτηκε όλο το προσωπικό.

ΜΑΡΙΝΑ ΛΑΜΠΡΑΚΗ – ΠΛΑΚΑ

• Από τη μακρόχρονη θητεία σας αυτή είναι η πιο σημαντική στιγμή;

Εχουν γίνει πολλά πράγματα στη διάρκεια της θητείας μου, μόνο να σκεφτείτε τη δημιουργία της Εθνικής Γλυπτοθήκης στο Γουδί, τα παραρτήματα στην Κέρκυρα, στο Ναύπλιο, της Σπάρτης που εκσυγχρονίστηκε, της Αίγινας όπου τώρα προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για το καινούργιο μουσείο. Αλλά και οι μεγάλες εκθέσεις «Από τον Θεοτοκόπουλο στον Σεζάν», «El Greco, ταυτότητα και μεταμόρφωση», ή «Το Φως του Απόλλωνα», «Ιταλική Αναγέννηση και Ελλάδα», «Αθήνα-Μόναχο», «Αθήνα-Παρίσι»… Συνολικά κάναμε 200 εκθέσεις, χιλιάδες κόσμου ήρθαν και κάθε έκθεση συνοδευόταν από επιστημονικό κατάλογο. Εγιναν πολλά, και φανερά και αφανή. Ψηφιοποιήθηκαν όλα μας τα έργα, στο διαδίκτυο, στο σάιτ της Πινακοθήκης υπάρχουν 200 ξεναγήσεις, όλες δικές μου.

Εγινε μια τεράστια δουλειά υποδομής, η οποία θα αξιοποιηθεί τώρα γιατί έχουμε κι ένα μεγάλο ψηφιακό πρόγραμμα στο καινούργιο κτίριο, που είναι γεμάτο από οθόνες και έτσι μπορεί ο κόσμος να βλέπει, να ακούει, να συμμετέχει διαδραστικά. Αλλά και για όσους εργάζονται εκεί, η έγνοιά μου ήταν να μην έχουν τα παλιά γραφεία, τα παλιά κομπιούτερ. Φρόντισα να βρω χρήματα μέσω χορηγών ώστε όλα, γραφεία, βιβλιοθήκη, τεχνολογικός εξοπλισμός να είναι καινούργια. Θα είναι ένα καινούργιο μουσείο.

• Από τη νέα Εθνική Πινακοθήκη τι σας εντυπωσιάζει περισσότερο;

Αυτό το μουσείο έχει καταρχήν μια απλοχωριά, δηλαδή περπατάς μέσα και ανασαίνεις. Είναι ένα μουσείο καλόχαρο, ευχάριστο. Το πιο ωραίο είναι ότι ανοίγει διαρκώς πανοράματα και προοπτικές στην πόλη. Δηλαδή και το πλανάρ και οι ράμπες σε κάνουν να αισθάνεσαι ότι περπατάς μέσα στην πόλη.

Ανοίγονται μπαλκόνια διαρκώς από τις αίθουσες και εάν πας στον τρίτο όροφο βρίσκεσαι στο πιο πανοραμικό καφέ της Αθήνας, ανοιχτό από τρεις μεριές με τζαμαρία και βλέπεις μπροστά σου από τον Υμηττό, μέχρι το Φάληρο, από την Ακρόπολη μέχρι τον Λυκαβηττό. Η πρόσβαση στο καφέ είναι ελεύθερη και για όσους δεν θέλουν να πάρουν εισιτήριο, όπως και για το μεγάλο, 400 τ.μ. καφέ στο φουαγέ, που το καλοκαίρι θα βγάζει καρέκλες στον κήπο. Εξω θα υπάρχει ένα αυλάκι νερού στο οποίο θα φυτευτούν νούφαρα -το έκαναν έτσι για να θυμίζει τον Ιλισό.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

• Πάντως σε τίποτα δεν θυμίζει το παλιό κτίριο.

Σίγουρα δεν είναι η παλιά αισθητική του μπάουχαους με το αδρό μπετόν. Τώρα είναι ένα πολυτελές μουσείο, με καλοδουλεμένα ξύλα, με ωραίους φωτισμούς, δηλαδή μια λιτή, μίνιμαλ πολυτέλεια, σύμφωνα με τη σύγχρονη αρχιτεκτονική. Για την μουσειογραφική μελέτη έχει δουλέψει ο καθηγητής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου, Γιώργος Παρμενίδης, ειδικός στο εσωτερικό ντιζάιν.

Εχει κάνει και τα έπιπλα του Μεγάρου Μουσικής, που είναι αξεπέραστης αισθητικής, ενώ είχαμε ξανασυνεργαστεί το 2000 στην επανέκθεση των συλλογών της Εθνικής Πινακοθήκης. Επίσης χάρη σε μια χορηγία ενός εκατομμυρίου έχουμε τις ωραιότερες αποθήκες της Ευρώπης, με εξοπλισμούς που παραγγέλθηκαν σε ειδικό εργοστάσιο στην Ολλανδία, και έχουν εγκατασταθεί εδώ και ένα χρόνο. Υπάρχει και το αμφιθέατρο 350 θέσεων που είναι και συνεδριακό με καμπίνες μεταφραστικές και τον κατάλληλο εξοπλισμό. Αυτό θα αποφέρει κέρδη στο μουσείο γιατί θα νοικιάζεται για συνέδρια κ.λπ.

• Πάντα είχατε τη στήριξη των χορηγών.

Ναι. Εκτός από τη χορηγία των 13 εκατομμυρίων του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, είναι πολλοί οι χορηγοί που μας στηρίζουν -στα εγκαίνια θα τους αναφέρουμε όλους. Αλλά θέλω να προσθέσω ότι αυτή η κυβέρνηση έχει βοηθήσει πολύ στο να ολοκληρωθεί η επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης, όπως και η προηγούμενη, μέσω της Περιφέρειας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την πρώτη στιγμή έδωσε τεράστια ώθηση, η Λίνα Μενδώνη και ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον. Αλλά και από το υπουργείο, όλοι οι άνθρωποι που συνεργάστηκαν και οι τεχνικές υπηρεσίες όλα αυτά τα χρόνια δούλεψαν με αυτοθυσία, μέρα-νύχτα.

Από τα ’60s στον 21ο αιώνα

Το αρχικό κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, χαρακτηριστικό έργο του μοντέρνου διεθνούς ρυθμού, σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες καθηγητές Ν. Μουτσόπουλο, Παύλο Μυλωνά και Δημήτρη Φατούρο (ο πρώτος μελετητής αποχώρησε αργότερα). Θεμελιώθηκε το 1964 και εγκαινιάστηκε το α΄ κτίριο το 1968 και το β΄ το 1976.

Με το πέρασμα των χρόνων, η ανάγκη εκσυγχρονισμού και επέκτασης του συγκροτήματος έγινε επιτακτική, καθώς το παλιό κτίριο δεν ανταποκρινόταν πλέον στις νέες ανάγκες στέγασης και λειτουργίας ενός σύγχρονου μουσείου. Οι εκθεσιακοί χώροι, τόσο των μονίμων συλλογών όσο και των περιοδικών εκθέσεων, ήταν εξαιρετικά περιορισμένοι, ενώ οι αποθηκευτικοί χώροι ήταν ανεπαρκείς σε έκταση, ενώ δεν διέθεταν τις κατάλληλες συνθήκες για να στεγάσουν τα 20.000 έργα των συλλογών, που είχαν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Τα σύγχρονα εργαστήρια συντήρησης, η μοναδική βιβλιοθήκη ιστορίας της τέχνης, τα γραφεία διοίκησης ασφυκτιούσαν. Η απουσία αμφιθεάτρου, χώρου εκπαιδευτικών προγραμμάτων, πωλητηρίου, καφέ-εστιατορίου εμπόδιζαν την ομαλή λειτουργία του μουσείου και δεν του επέτρεπαν να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του κοινού, καθώς είχε πολλαπλασιαστεί η εκθεσιακή και εκπαιδευτική δραστηριότητα του μουσείου (5,5 εκατομμύρια επισκέπτες τις δύο τελευταίες δεκαετίες).

Επειτα από συνεχή διαβήματα της σημερινής διεύθυνσης, το υπουργείο Πολιτισμού ανέθεσε αρχικά στους πρώτους μελετητές (γραφείο Π. & Κ. Μυλωνά και Δ. Φατούρου) την εκπόνηση προμελέτης, η οποία αποπληρώθηκε, ύστερα από πολυετή καθυστέρηση, με χορηγία του Ιδρύματος Μαρία Τσάκος. Το 2008 το ΥΠΠΟ διενήργησε δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για τις οριστικές μελέτες, ο οποίος κατέληξε στην επιλογή των γραφείων «Αρχιτεκτονική ΕΠΕ Γραμματόπουλος-Πανουσάκης» και «Δ. Βασιλόπουλος & Συνεργάτες Ε.Ε.». Ο σχεδιασμός της νέας Εθνικής Πινακοθήκης άλλαξε όχι μόνο τη λειτουργία, αλλά και την όψη της προσαρμόζοντάς την στη μουσειολογική και αισθητική αντίληψη του 21ου αιώνα.

Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Ε.Π. Αττική του ΕΣΠΑ 2007-2013, Εθνικούς Πόρους (ΠΔΕ), Περιφέρεια Αττικής και από χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Σ. Νιάρχος. Την επίβλεψη ανέλαβαν οι τεχνικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ (Γενική Διεύθυνση Αναστήλωσης Μουσείων & Τεχνικών Εργων).

ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

Συνολική έκταση: 20.760 τ.μ. (από 9.720 τ.μ.)

• Εμβαδόν νέων χώρων: 11.040 τ.μ.

• Επιπλέον εκθεσιακοί χώροι: 2.230 τ.μ.

• Εργα μόνιμης συλλογής: 1.000 (έναντι 480 στο παλαιό μουσείο)

• Αμφιθέατρο: 350 θέσεων

• Αίθουσα υποδοχής: 910 τ.μ.

• Αποθήκες έργων τέχνης 1.645 τ.μ.

• Κόστος έργου: 59.029.102 ευρώ. Από αυτά η δημόσια χρηματοδότηση είναι 42.016.982 ευρώ και η ιδιωτική 17.012.120 ευρώ.

Πηγή: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Διάβασε επίσης

Titan: Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Netflix έρχεται να ρίξει φως στην τραγωδία της OceanGate

Μια νέα παραγωγή του Netflix προσπαθεί να αναδείξει τις πτυχές μιας τραγωδίας που σημάδεψε την εξερεύνηση του Τιτανικού. Το...

Στην ίδια κατηγορία

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας: Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε και/ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως τα cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικοί αναγνωριστικοί και προσαρμοσμένες πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφήμισης και περιεχομένου, έρευνα ακροατηρίου και ανάπτυξη υπηρεσιών. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://50.87.249.193/~athensh3.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you have an account and you log in to this site, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings